16/11/08

Μεταφορικό ισοδύναμο στα νησιά - Καιρός είναι οι επιβάτες των θαλασσίων συγκοινωνιών να πληρώνουν ό,τι και οι αντίστοιχοι των χερσαίων !!

Μια αξιοσημείωτη πρωτοβουλία πήρε το ελληνικό δίκτυο μικρών νησιών, με πρωτοστάτη το Δήμαρχο Τήλου Αναστάσιο Αλιφέρη, που την παρουσίασε μάλιστα σε ημερίδα του δικτύου στη γειτονική μας Ύδρα: Να προτείνει στα όργανα της Ε. Ε. την εφαρμογή της αρχής του "μεταφορικού ισοδύναμου" στα τιμολογόγια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών μας. Ο όρος “μεταφορικό ισοδύναμο” βασίζεται στην αρχή πως οι επιβάτες των θαλασσίων συγκοινωνιών θα πρέπει να πληρώνουν ό,τι και οι αντίστοιχοι των χερσαίων. Η αντιστοιχία γίνεται με την τιμή του τρένου και εφαρμόζεται στη Γαλλία και την Ισπανία από τη δεκαετία του 80.
Ακολούθησε η κατάθεση της πρόθεσης στο 8ο συνέδριο της Πανευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μικρών Νησιών (ESIF), που πραγματοποιήθηκε στο νησί kasnas της Φινλανδίας (9-11 Σεπτεμβρίου 2008). Αναδημοσιεύουμε το σχετικό Δελτίο Τύπου, γιατί θεωρούμε πολύ σημαντική την πρωτοβουλία.
Μεταξύ των σημαντικών αποφάσεων που κατέληξαν οι εκπρόσωποι των 9 Ευρωπαϊκών Χωρών (Γαλλία, Δανία, Ελλάδα Εσθονία, Σκοτία, Ιρλανδία, Ιταλία, Σουηδία, Φιλανδία), που συμμετείχαν στο Συνέδριο ήταν και οι ακόλουθες:
1. Υιοθετούν την πρωτοβουλία του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών αναφορικά με το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Θεωρούν ότι το εισιτήριο για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες δημοσίου συμφέροντος δεν θα πρέπει να υπερβαίνει σε κόστος το αντίστοιχο σιδηροδρομικό (για την ίδια χιλιομετρική απόσταση). Αναλαμβάνει και η Πανευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μικρών Νησιών (ESIF) δράση για την οριστική λύση του ζητήματος. Έτσι θα προωθήσει το θέμα και στις Εθνικές κυβερνήσεις των χωρών από τις οποίες προέρχονται τα μέλη της, αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση ( Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Γενικές Διευθύνσεις των Επιτροπών της ΕΕ). Ενδεικτικό της αποδοχής πού έτυχε η Ελληνική Πρωτοβουλία για το θέμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου είναι ότι στη διάρκεια του Συνέδριου:
-- Ο Σύμβουλος του πρωθυπουργού της Φιλανδίας κ Jyri Ollila δήλωσε ότι το μεταφορικό ισοδύναμο για τους Φινλανδούς, είναι θέμα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, και ως θέμα αρχής για τους Φινλανδούς θα το προωθήσουν και αυτοί από την πλευρά τους .

-- Ο Σουηδός πρόεδρος της Ομοσπονδίας κ. Bengt Almkvist σημείωσε ότι παρότι στη χώρα του είναι δωρεάν οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις ολόψυχα υποστηρίζει την πρωτοβουλία αυτή, αφού έχει συνέπειες στην μετακίνηση των Ευρωπαίων πολιτών. Άλλωστε και ο Γενικός Διευθυντής της Γ. Διεύθυνσης για την Περιφερειακή Πολιτική κ Dirk Ahner με το ίδιο κατ’αρχήν σκεπτικό είχε υιθετήσει την θέση ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ζήτημα της Ε.Ε. και όχι μόνον ενός Κράτους – Μέλους.


2. Aποφασίζουν την συνέχιση και εμβάθυνση της συνεργασίας με την Ελληνική Κυβέρνηση (Υπουργείο Οικονομίας) προκειμένου στο πλαίσιο του προγράμματος ESPON να διαμορφωθούν οι καλλίτερες δυνατές μελέτες που θα υποστηρίξουν τις νέες πολιτικές για τα νησιά της ευρωπαϊκής Ένωσης άμεσα, αλλά και μετά το 2013.


3. Στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας εκλέχθηκαν οι Ελευθέριος Σ Κεχαγιόγλου Πρόεδρος του ΔΣ του ΕΔΜΝ και ο Δήμαρχος Τήλου και μέλος του ΕΔΜΝ Αναστάσιος Αλιφέρης.

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟΥς ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥΣ (ή δώστε στο πρόγραμμα αναζήτησης που χρησιμοποιείτε τις λέξεις - κλειδιά "μεταφορικό ισοδύναμο")



http://www.smallislands.eu/themata/788707990kasnas-dt.doc


http://kalymnos.wordpress.com/2008/10/01/%cf%8c-%cf%8d-%ce%ac/

4 σχόλια:

para thin alos είπε...

Είναι ότι πιο πρωτοποριακό και έξυπνο έχει διατυπωθεί εδώ και πολύ καιρό σύμφωνα με το πρόβλημα των μεταφορών. Το έψαξα λίγο αλλά θα ήθελα μια διευκρίνηση για να γίνει και πιο κατανοητό σε κάθε αναγνώστη. Γνωρίζουμε ότι η μιλιομετρικη μεταφορά μέσο θαλάσσης είναι πολύ ακριβότερη με την αντίστοιχη χιλιομετρική μέσο σιδηρόδρομου. Δεν έχω κάποια εξειδικευμένη τεχνο-οικονομική μελέτη στα χέρια μου που να συγκρίνει αυτά τα λειτουργικά κόστη αλλά έτσι εικάζω. Άμα θεωρήσουμε ότι το Intercity από Αθηνά Θεσσαλονίκη κοστίζει 35,3 € και τα χιλιόμετρα είναι 500 περίπου τότε μετατρέποντας τα 14 μίλια σε χιλιομετρικά και κάνοντας τη μέθοδο των τριών τότε θα έπρεπε η μετάβαση από Πειραιά στην Αίγινα να κοστίζει περίπου 1,8 € , άμα λάβουμε υπόψη το μεταφορικό ισοδύναμο. Η ερώτηση μου είναι η εξής, άμα καταλαβαίνω καλά και δεν έχω κάνει κάποιο μαθηματικό λάθος : Τη διάφορα 9,5 € - 1,8 € = 7,7 € αναλαμβάνει να τη καλύψει η Ευρωπαϊκή Ένωση σε μορφή επιδότησης ή υποχρεώνεται ο εφοπλιστής να κατεβεί σε αυτή τη τιμή, κάτι που θεωρώ αδύνατο. Είναι καλό να το δούμε από κοινού με τους bloggers γιατί έχει ενδιαφέρον αυτή η δράση, τοποθετώντας τη σε πραγματικά δεδομένα γύρω από την Αίγινα.

Ανώνυμος είπε...

Σωστές απορίες "para thin alos". τις ... 'εχω και γω. Είναι καλό σαν ιδέα αλλά θέλει εξειδίκευση. Μια καλή ιδέα θα ήταν να προσπαθήσουμε να έρθοθμε σε επαφή με το Δήμαρχο της Τήλου ...

Ανώνυμος είπε...

Το κείμενο που αναρτήσατε στο blog για το «Μεταφορικό ισοδύναμο» , είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικό για τις πολιτικές πρωτοβουλίες που πρέπει να αναλάβει η χώρα μας προς την ευρωπαική ένωση.
Είναι γεγονός ότι η ψαλίδα μεταξύ της νησιωτικής και χερσαίας Ελλάδας τα τελευταία 4,5 χρόνια έχει ανοίξει επικίνδυνα , με άμεση συνέπεια να επιδεινώνεται η ζωή των νησιωτών μας σε όλους τους τομείς : στην οικονομία , στην ποιότητα ζωής , το κόστος των προϊόντων , τον τουρισμό, την επαγγελματική και επιχειρηματική δραστηριότητα , την υγεία , την παιδεία , την ασφάλεια των πολιτών .
Η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών μας με γρήγορα, ασφαλή , σύγχρονα πλοία , με εισιτήρια σε προσιτή τιμή για τη μεταφορά επιβατών και προϊόντων και επαρκή δρομολόγια που θα καλύπτουν τις ανάγκες των νησιωτών μας , αποτελούν τον σημαντικότερο παράγοντα για την ανάπτυξη της νησιωτικής ελλάδας .
Αντίθετα η ακρίβεια και η αισχροκέρδεια στις τιμές των εισιτηρίων , τα λιγοστά δρομολόγια , η ταλαιπωρία των επιβατών , επιβαρύνουν πολύ το παρόν και το μέλλον των νησιών μας.
Στην Αίγινα που απέχει 17 ναυτικά μίλια από τον Πειραιά , οι τιμές των εισητηρίων έχουν αυξηθεί τα 4,5 τελευταία χρόνια περίπου 70% , ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί και το υπουργείο ναυτιλίας απλώς παρακολουθεί τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να επιβάλουν όποιους κανόνες θέλουν. Τα καύσιμα έχουν πέσει τρεις φορές κάτω από το καλοκαίρι αλλά οι τιμές στα εισητήρια παραμένουν οι ίδιες.
Σε συνθήκες μάλιστα γενικότερης οικονομικής κρίσης , η μετακίνηση τόσο των νησιωτών όσο και των επισκεπτών είναι ΄΄πολυτέλεια’’. Όταν δε αυτό είναι αναγκαίο , απορροφά ένα μεγάλο μέρος από τον κάθε οικογενειακό προυπολογισμό ή απλά όσον αφορά τους επισκέπτες ολοένα και μειώνεται.
Η εφαρμογή του ΄΄μεταφορικού ισοδύναμου’’ που θα ισοσκελίσει τις τιμές των εισητηρίων στην ακτοπλοϊα αναλογικά με τις τιμές των εισητηρίων στις χερσαίες μετακινήσεις , για ίσες χιλιομετρικές αποστάσεις , θα προσφέρει ανάσα ζωής και ανάπτυξης για την νησιωτική ελλάδα.
Οι ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ δίνουν με συνέπεια την μάχη αυτή στην Ευρωπαϊκή Ένωση μαζί με τον πανελλήνιο σύνδεσμο των μικρών νησιών . Οι απαντήσεις από τους αρμόδιους επιτρόπους μεταφορών και περιφρειακής ανάπτυξης είναι θετικές . Η κυβέρνηση όμως αρκείται μόνο στα λόγια.
Άμεσα χρειάζεται αλλαγή πολιτικής. Απαιτείται σχεδιασμός στην ακτοπλοϊα , έλεγχος στις τιμές , σύγχρονα πλοία , συμμετοχή της αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών, η θεσμοθέτηση του ‘μεταφορικού ισοδύναμου’ στην ευρωπαϊκή ένωση και η διεκδίκηση πόρων για την εφαρμογή του .
Για όλα αυτά όμως χρειάζεται να έχουμε στο τιμόνι της χώρας μια κυβέρνηση που θα είναι με τους νησιώτες και όχι με τους ακτοπλόους.


Καρύδης Δημήτρης

Γραμματέας Τομέα Εμπορικής Ναυτιλίας , Αιγαίου κ Νησιωτικής Πολιτικής του ΠΑ.ΣΟ.Κ

Η ΑΙΓΙΝΑ ΜΕ ΠΡΟΟΔΟ ΚΑΙ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ είπε...

Η κατάθεση της άποψης του κ. Καρύδη προσθέτει, λόγω της ιδιότητάς του, σημαντικά στοιχεία. Τον ευχαριστούμε. Ας αρχίσει η συζήτηση