14/4/15

"ΜΗ ΕΠΙΣΤΡΕΠΤΕΕΣ" ΣΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΟΙ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΛΑΒΕ Ο ΔΗΜΟΣ ΤΟ 2013/14 ΓΙΑ ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ ΤΟΥ

Την καλύτερη λύση στον προβληματισμό των οικονομικών υπηρεσιών όσων Δήμων της Χώρας είχαν λάβει το 2013 και 2014 επιχορηγήσεις για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους προς την ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ και Τρίτους, δίνει η πρόσφατη εγκύκλιος με θέμα: «Λογιστική αποτύπωση επιχορηγήσεων για ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των ΟΤΑ», που εκδόθηκε από τα αρμόδια τμήματα της Διεύθυνσης Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, με αρ. πρωτοκόλλου 10260/23.3.2015 και έχει ως αποδέκτες τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, τους Δήμους και τις Περιφέρειες της Χώρας και βέβαια το Δήμο Αίγινας, που κατά τα έτη 2013 και 2014 έλαβε ποσό 6.281.718,85 €. Στο πρώτο μέρος της εγκυκλίου αναφέρεται επί λέξει:

«Κατόπιν ερωτημάτων από ΟΤΑ, περί της λογιστικής αποτύπωσης των επιχορηγήσεων που έλαβαν για αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Τα ποσά των επιχορηγήσεων που καταβλήθηκαν από τον κρατικό προϋπολογισμό στους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα για την εξόφληση α) των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους, σύμφωνα με την υπ΄αριθμ. 2/86954/ΔΠΓΚ/29-11-2012 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και τα μέχρι σήμερα ισχύοντα, β) των υποχρεώσεων που είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως και 31-12-2011 προς ΕΥΔΑΠ ΑΕ και ΕΥΑΘ ΑΕ, σύμφωνα με την υπαριθμ. 38560/26-09-2013 απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών (ΑΔΑ:ΒΛΛ4Ν-Θ0Τ), καθώς και γ) των υποχρεώσεων που είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως και 31-12-2011 προς ΔΕΗ ΑΕ, σύμφωνα με την υπαριθμ. 45883/25-11-2014 απόφαση των Αναπληρωτών Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών (ΑΔΑ:Ω6ΧΠΝ-Χ0Ρ), αποτελούν μη επιστρεπτέες επιχορηγήσεις και δεν παρακρατούνται από τους προβλεπόμενους στα άρθρα 259 και 260 του ν. 3852/2010 (ΦΕΚ Α' 87) πόρους προς την τοπική αυτοδιοίκηση.
Κατά τα έτη 2013 και 2014, σε εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων, το Υπουργείο Εσωτερικών προέβη σε έκτακτη επιχορήγηση προς τους ΟΤΑ προκειμένου οι τελευταίοι να εξοφλήσουν τις εν λόγω υποχρεώσεις. Σκοπός της συγκεκριμένης παρέμβασης ήταν η τόνωση της ρευστότητας της οικονομίας καθώς και η εξυγίανση των προϋπολογισμών των ΟΤΑ. Οι επιχορηγήσεις για την αποπληρωμή ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων δεν πρέπει να συγχέονται με τους θεσμοθετημένους πόρους και τις λοιπές κρατικές επιχορηγήσεις που αποδίδονται στους ΟΤΑ στο πλαίσιο της ετήσιας χρηματοδότησης της λειτουργικής ή της επενδυτικής δραστηριότητάς τους. Από τα παραπάνω θεωρούμε ότι τα ποσά που αποδόθηκαν στους ΟΤΑ για την εξόφληση ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτυπώνονται στα λογιστικά βιβλία τους σε λογαριασμούς εσόδων που προσδιορίζουν το αποτέλεσμα χρήσης (ομάδες 7 και 8). Συνεπώς, τα ποσά που καταβάλλονται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για την εξόφληση υποχρεώσεων των ΟΤΑ προς τρίτους (π.χ. ιδιώτες, ΕΥΔΑΠ ΑΕ, ΕΥΑΘ ΑΕ κλπ) θα πρέπει, σύμφωνα με το Διεθνές Λογιστικό Πρότυπο του Δημοσίου Τομέα 23 “Έσοδα από μη ανταλλακτικές συναλλαγές”, να απεικονίζονται στη λογιστική των ΟΤΑ ως έκτακτη κεφαλαιοδότηση και να προσαυξάνουν απ’ ευθείας την καθαρή θέση τους….» (και η εγκύκλιος συνεχίζει με λογιστικές υπηρεσιακές οδηγίες).

Υποχρέωση των Δήμων στη συνέχεια, να μη συσσωρεύουν νέες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις πέραν συγκεκριμένων επιπέδων και η παρακολούθηση εκτέλεσης των προϋπολογισμών τους, πράγμα, όμως που είναι πραγματικότητα για όλους ανεξαιρέτως τους Δήμους και Περιφέρειες της Χώρας, πλέον. Η εγκύκλιος αυτή, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και πασχαλινό «δώρο», έρχεται ετεροχρονισμένα: Α) Να ξεκαθαρίσει το οικονομικό τοπίο της υπηρεσιακής λογιστικής αποτύπωσης των κονδυλίων αυτών. Β) Να δώσει την καλύτερη απάντηση σε πανελλαδικό επίπεδο σε όσους υποστήριζαν ότι οι Δήμοι που λάμβαναν τέτοιου είδους επιχορηγήσεις, σύναπταν στην ουσία ένα δάνειο «από την πίσω πόρτα», αφού οι επιχορηγήσεις αυτές θα παρακρατούνταν αργότερα από τις ετήσιες τακτικές  επιχορηγήσεις και Γ) Σε τοπικό επίπεδο, να θέσει τέρμα στις αμφισβητήσεις της επιλογής της Δημοτικής Αρχής της προηγούμενης δημοτικής περιόδου, να θέσουμε ως έναν από τους βασικούς άξονες της οικονομικής μας πολιτικής την διεκδίκηση τέτοιων κονδυλίων από το Κράτος, πράγμα που με πολύ κόπο αιρετών και υπαλλήλων και σύνθετες υπηρεσιακές διαδικασίες και όχι χωρίς προβλήματα, κάναμε τελικά πραγματικότητα, ενισχύοντας τα ταμεία του Δήμου με 6.281.718,85 €* και εξοφλώντας όλα τα χρέη που έμεναν απλήρωτα από το τέλος του 2011 έως και έξι ή επτά χρόνια πίσω, εφ’ όσον για αυτά δεν υπήρχαν δικαστικές εκκρεμότητες. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις συνεχιζόμενες επιχορηγήσεις για τη μεταφορά νερού, που έφτασαν το ετήσιο ποσό «ρεκόρ» των 5.000.000 €, έδωσε λύσεις σε χρόνια προβλήματα που αντιμετώπιζε ο Δήμος από παλιές οφειλές, με αγωγές, κατασχέσεις, διαταγές πληρωμών και καθημερινές σχεδόν επισκέψεις δικαστικών επιμελητών αλλά και έδωσε ανάσα στην τοπική (και όχι μόνο) οικονομία και βελτίωσε την πιστοληπτική του εικόνα και δυνατότητα. Αντικειμενικά δύσκολη, βέβαια, η μη δημιουργία νέων οφειλών. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για τις μετέπειτα οφειλές προς την ΕΥΔΑΠ έχουν ήδη συναφθεί δύο συμβάσεις διακανονισμού εξόφλησης. ΤΟ ΒΕΒΑΙΟ ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Η ΝΕΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΘΗΤΕΙΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΜΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΜΕ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΛΙΓΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ .
 
*Συγκεκριμένα, ο Δήμος Αίγινας έλαβε τα εξής ποσά: Α) 1.865.160,00 € (Υπ. Απόφαση 1471/ 11.1.2013), Β) 1.636.906,74 € (Υπ. Απόφαση 4118/ 11.2.2014) & Γ) 2.779.652,11 € (Κοινή Υπ. Απόφαση 38560/ 26.9.2013). Τα δύο πρώτα ποσά αφορούσαν εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς Τρίτους και το τρίτο των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς ΕΥΔΑΠ, ως τον Μάιο του 2013.

Δεν υπάρχουν σχόλια: