27/12/09

"H ΠΥΛΗ ΤΗΣ ΑΙΓΙΝΑΣ"


Σημαντικό εικαστικό γεγονός, στο τέλος της χρονιάς, η δημιουργία και δωρεά στο Νησί έργου από το γλύπτη κ. Κώστα Βαρώτσο, που αποτελεί ίσως και πανελλαδική πρωτοτυπία. Ο καλλιτέχνης σε μια σύντομη ομιλία του, κατά τη μικρή τελετή του φωτισμού ("εγκαινίων") του έργου, δήλωσε πολύ σεμνά, ότι για την κατασκευή του έργου συνεργάστηκαν πολλοί άνθρωποι από το Νησί, άρα ανήκει σε αυτό. Για τη σύλληψη της ιδέας, μίλησε για το φιλόξενο χώρο της Αίγινας, όταν υποδέχεται τους κουρασμένους επισκέπτες με το ήρεμο λιμάνι της, μια διαδικασία που επαναλαμβάνεται αιώνες. Έτσι η ¨Πύλη" θα τους υποδέχεται πια και συμβολικά και αποτελεί, υπό αυτήν την έννοια, πολιτισμικό στοιχείο του Νησιού. Δεν παρέλειψε να μιλήσει με ζεστά λόγια για την φιλοξενία που βρήκε στην Αίγινα, που έχουν επιλέξει τα τελευταία χρόνια, ως μόνιμη κατοικία με την οικογένειά του. Δε μένει παρά να τον ευχαριστήσουμε και να τον προτρέψουμε να δωρίσει και άλλα έργα για κάθε ένα από τα άλλα 3 μεγαλύτερα λιμάνια μας. Πιστεύουμε ότι το έργο αυτό δεν πρέπει να γίνει αντικείμενο καμιάς πολιτικής εκμετάλλευσης από καμιά πλευρά της τοπικής πολιτικής σκηνής, έχει οικουμενικό χαρακτήρα και ανήκει σε όλους ανεξαιρέτως τους κατοίκους της Αίγινας.
Η προηγούμενη αναφορά έχει, βέβαια, σχέση με την εικαστική και κοινωνική πλευρά του θέματος. Λόγω του τρόπου όμως που διαχειρίστηκε το θέμα η Δημοτική Αρχή προέκυψε και μια άλλη πλευρά του, η θεσμική και διαδικαστική, που φυσικά ούτε αγγίζει το δημιουργό του έργου και ούτε, κατά τη γνώμη μας, πρέπει να τον προβληματίσει. Ο θεσμικός χειρισμός του ζητήματος, για άλλη μια φορά εκθέτει τη Δημοτική Αρχή, που άφησε ανενημέρωτο το Δημοτικό Συμβούλιο και για την τοποθέτηση έλαβε απλά κάποια τυπική απόφαση το Λιμενικό Ταμείο, με αποτέλεσμα να προκύψουν επίσημες διαμαρτυρίες από τη δημοτική ομάδα της παράταξης ΑΙΓΙΝΑ ΠΡΩΤΟ ΝΗΣΙ, που δεν αφορούσαν φυσικά τον καλλιτέχνη και την προσφορά του, αλλά έχουν σχέση με το χώρο τοποθέτησης του έργου και την τήρηση των διαδικασιών εγκρίσων κλπ. Η καταγγελία αυτή δεν είναι αβάσιμη, μιας και είναι γνωστό ότι για οποιαδήποτε παρέμβαση σε δημόσιους χώρους απαιτείται μια συγκεκριμένη διαδικασία, πόσο μάλλον όταν ο χώρος αυτός είναι λιμάνι ενός παραδοσιακού νησιού με "σήμα κατατεθέν" του ένα βυζαντινό περεκκλήσι. Εφ' όσον, λοιπόν, υπήρχε βούληση από τον κ. Βαρώτσο για την τόσο αξιόλογη αυτή προσφορά στο Νησί, έπρεπε ΚΑΙ το Δημοτικό Συμβούλιο να συζητήσει, όχι να κάνει κριτική τέχνης φυσικά, αλλά για να πάρει τις αναγαίες αποφάσεις για τις ενέργιες έγκρισης τοποθέτησης και χωροθέτησης του γλυπτού, ώστε στη συνέχεια ΚΑΙ οι υπηρεσίες του Δήμου να κατοχυρώσουν θεσμικά την υπόθεση. Στην τακτική αυτή, δυστυχώς, μας έχει συνηθίσει το τελευταίο διάστημα η Δημοτική Αρχή, σε αρκετά θέματα και δεν μπορούμε παρά να την αποδώσουμε σε μικροπολιτικό άγχος και ίσως σε ένα είδος ελιτίστικης νοοτροπίας. Ξανατονίζουμε ότι το έργο αυτό δεν επιτρέπεται να χρηιμοποιηθεί ως "πεπραγμένο" καμιάς δημοτικής παράταξης, ανήκει σε όλους και με αυτές τις σκέψεις πιστεύουμε κινήθηκε και ο δημιουργός του.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

η πυλη της Αιγινας στο σημειο αυτο ελαχιστοι την προσεχουν,μη πω κανενας.Το αλλο θεμα ειναι το φαινομενο george kostakos,παρακαλω πεστε μου ενα δημοσιευμα στον τοπικο τυπο οταν ηταν εν ζωη,και τι προσεφερε στην Αιγινα ,για να δωθει ,οπως διαβασα ο κεντρικος δρομος με τα της πλατειας το ονομα του.