8/11/09

"ΜΑΡΙΝΑ ΣΟΥΒΑΛΑΣ: Ο τόπος μας θέλει φαντασία" (Παρέμβαση του Πέτρου Πετρίτη)


Τοπικός συναγερμός χτυπάει στην κοινωνία της Σουβάλας με την παρουσίαση του σχεδίου της Νέας Μαρίνας, στη βόρεια πλευρά του ήδη υπάρχοντος απαρχαιωμένου λιμανιού. Ένα όραμα πολλών ετών αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά μετά από δύσκολες και επίμονες προσπάθειες ανθρώπων που πίστεψαν στις δυνατότητες του τόπου τους. Προσωπικά στηρίζω την υπάρχουσα μελέτη για 10 λόγους:
1. Υλοποιείται ο βασικός στόχος της διατήρησης και αποκατάστασης υποδομών του υπάρχοντος Ιστορικού λιμένα της Σουβάλας.
2. Με τον τρόπο κρηπίδωσης προστατεύονται οι περιουσίες των Ψαράδων που είναι εκτεθειμένες στο βοριά. Να συμμεριστούμε σε αυτό το σημείο την αγωνία των ανθρώπων του καθημερινού μόχθου που αγωνιούν δικαίως και ξενυχτούν το χειμώνα πάνω από τις βάρκες τους.
3. Το νέο τουριστικό καταφύγιο είναι Μικρής κλίμακας (88 θέσεις σκαφών). Οι πρόσφατες / σύγχρονες μαρίνες ανά την Ελλάδα είναι χωρητικότητας άνω των 200 θέσεων. Ταιριάζει αρμονικά με το υπάρχων λιμάνι και έχει το ελάχιστο μέγεθος ώστε να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί. Η επίχωση στην ανατολική πλευρά είναι αναγκαία ώστε να καλύψει απαραίτητες ανάγκες στέγασης λιμενικών υποδομών , βάση νόμου, τις βασικές υπηρεσίες ενός σύγχρονου καταφυγίου, δηλ. δεξαμενή ρύπων σκαφών, ύδρευση, ρεύμα, parking, μέσα προστασίας θαλάσσιας ρύπανσης κτλ.
4. Το νέο τουριστικό καταφύγιο είναι Φιλικό προς το περιβάλλον. Δημιουργούνται οι σύγχρονες υποδομές φιλοξενίας λυμάτων και παροχής επιπρόσθετων εξελιγμένων υπηρεσιών στο παλιό λιμάνι που είναι αντιοικολογικό και δικαίως χαρακτηρίζεται βούρκος. Επίσης λαμβάνονται μέτρα ώστε να μην επηρεαστούν αρνητικά τα ιαματικά λουτρά. Τέλος προστατεύεται το πρανές στην δυτική πλευρά του λιμανιού, που αναμφισβήτητα θέτει μελλοντικά σε κίνδυνο πολλά σπίτια.
5. Είναι Αισθητικά ωραίο. Αναδεικνύει τη γραφικότητα του ψαροχωριού της Σουβάλας και κινητοποιεί τους επαγγελματίες να επενδύσουν στα μαγαζιά τους και να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους. Αναμφισβήτητα θα χρησιμοποιηθούν υλικά όπως το τσιμέντο και βράχοι. Κάθε έργο άλλωστε, όπως για παράδειγμα το σπίτι μας ή ένας δρόμος χρειάζονται πρώτες ύλες. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι λόγος να μην στεγαστούμε ή να μην μετακινηθούμε, επειδή για αυτές τις υποδομές πρώτη ύλη είναι το τσιμέντο! Εξάλλου προβλέπονται ειδικές αρχιτεκτονικές διαμορφώσεις τμημάτων του λιμένα ώστε να αναδειχθεί το φυσικό τοπίο.
6. Ενισχύει την Κοινωνική συνοχή του τόπου μας και παρουσιάζεται ένας φιλόξενος χώρος για τις οικογένειες. Η επονομαζόμενη ‘περατζάδα’ από τον έναν μόλο στον άλλο δημιουργεί ελεύθερη ροή ανθρώπων σε τωρινούς αφιλόξενους χώρους. Επίσης στην ανατολική επίχωση δημιουργείται ένας άνετος χώρος για υπαίθριες εκδηλώσεις . Επειδή έτσι ξέραμε την Σουβάλα από το 1950 δεν σημαίνει ότι δεν εξελισσόμαστε. Πρέπει να ξαναδώσουμε στην Σουβάλα τη χαμένη της λάμψη.
7. Πώς επιθυμούμε Ακτοπλοϊκή σύνδεση, με ασφάλεια, το βαρύ χειμώνα όταν δεν μπορούμε να προστατέψουμε το καράβι από το βοριά? Το «κάθε» Φαίδρα δεν θα μπορεί να δένει με τις υπάρχουσες συνθήκες στο λιμάνι. Αναρωτιέμαι είναι καλύτερο κάθε φορά που υπάρχει απαγορευτικό να τρέχουμε μήπως προλάβουμε κάποιο πλοίο από το λιμάνι της Αίγινας?
8. Με αφορμή την κατασκευή της μαρίνας θα επανεξεταστεί το Κυκλοφοριακό του λιμανιού, σε πιο ορθολογική βάση.
9. Η Εκμετάλλευση του θα γίνει αποκλειστικά από το Λιμενικό Ταμείο Αίγινας και όχι από εταιρεία που εξυπηρετεί ιδιωτικά συμφέροντα. Αυτό προβλέπεται από την υπάρχουσα νομοθεσία και άλλωστε δεν υπάρχουν τα κτίρια που θα φιλοξενούν καφετέριες ή εστιατόρια στην νέα μαρίνα. Το μόνο κτίριο 100m2 θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για κοινόχρηστους χώρους π.χ. w.c., λουτρά, αποθήκη, που επιβάλλονται για ένα σύγχρονο λιμάνι.
10. Το έργο αυτό θα τονώσει την τοπική Οικονομία του τόπου μας. Θέλουμε η νεολαία να παραμένει στον τόπο της, χωρίς να δημιουργούμε τις κατάλληλες συνθήκες και τις διεξόδους. Θα δημιουργηθούν λοιπόν εναλλακτικές μορφές οικονομικής άνθησης μεγαλύτερης εποχικότητας (διεύρυνση της σεζόν). Ιστιοπλοϊκά αγωνιστικού και εκδρομικού χαρακτήρα, θα έχουν την Σουβάλα σαν πρώτη επιλογή ως προορισμό τους. Επίσης θα γίνει ελκυστικός προορισμός για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αίγινας για μια βόλτα στη ‘περατζάδα’. Έτσι θα δοθεί νέα πνοή στις αντιξοότητες του αναμφισβήτητα δύσκολου χειμώνα της Σουβάλας.
Αντιλαμβάνομαι τους προβληματισμούς, τις ενστάσεις και τις αντιδράσεις ορισμένων συμπολιτών μου. Κάθε έργο έχει τα θετικά αλλά και τα αρνητικά του. Η πλάστιγγα όμως αυτή την ιστορική στιγμή για την Σουβάλα γέρνει στις θετικές προοπτικές αυτού του έργου. Άλλωστε ένας φίλος είπε «χωρίς σφαχτά γάμος δεν γίνεται...». Καλούμαστε όλοι λοιπόν να αναλάβουμε την ιστορική μας ευθύνη απέναντι στον τόπο μας, με νηφαλιότητα και να προτείνουμε πάνω στο υπάρχων ρεαλιστικό σχέδιο των μελετητών.
Θέλω σε αυτό το σημείο να δώσουμε όλοι μια υπόσχεση. Να καταλήξουμε σε κοντινό χρονικό διάστημα, με όποιες τεχνικές διαφορές, και να ονειρευτούμε όλοι μαζί την στιγμή που το έργο αυτό, όραμα πολλών ετών για την λαϊκή βάση της Σουβάλας, να υλοποιείται.
Με εκτίμηση, Πέτρος Πετρίτης , Κιν. 6974657267
Email: ppetritis@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: